در نقشه برداری با پهپاد، از پهپادهای متنوعی استفاده می‌شود. هر کدام از آن‌ها در کیفیت‌های مخحتلفی کار را تحویل می‌دهند. با قابلیت‌های مختلف دوربین‌های پهپاد می‌توانید نقشه برداری را انجام دهید. تنها کافیست که کار با آن‌ها را بلد باشید. یکی دیگر از کاربردهای پهپاد بدست آوردن نقشه UTM است. در کشور ایران مجموعه‌های مختلفی وجود دارند که خدمات نقشه برداری را انجام می‌دهند. یکی از دستگاه‌هایی که برای اینکار از آن استفاده می‌شود، پهپاد است. انواع مختلفی از پهپاد وجود دارد که هرکدام کیفیت خاصی دارند، برای آشنایی با انواع پهپاد نقشه برداری ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آشنایی با انواع پهپادهای نقشه برداری DJI-Inspire

پهپاد DJI-Inspire بسیار حرفه‌ای است. این دستگاه به ویژه برای نقشه برداری و فیلم برداری هوایی طراحی شده و کاربرد دارد. شرکت DJI این پهپاد را تولید کرده و یکی از معروف‌ترین و معتبرترین شرکت‌ها است که پهپادهای حرفه‌ای تولید می‌کند. دقت بالا، قدرت پرواز بلند، دوربین حرفه‌ای و نرم افزارهای پیشرفته از ویژگی‌های بارز این پهپاد است. پهپاد inspire یکی از پهپادهای قدرتمند برای نقشه‌برداری و تصویر برداری هوایی است. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به دوربین با کیفیت بالا اشاره کرد. این دوربین قابلیت ضبط ویدیوها 4k و عکس‌هایی با رزولوشن بالا دارد و می‌تواند تصاویر را با جزییات بسیار دقیق و رنگ‌های واقعی به ثبت برساند.

پهپاد inspire قابلیت چرخش 360 درجه دارد. بنابراین کاربر می‌تواند تصاویر را از هر زاویه‌ای مشاهده و ضبط کند. قدرت پرواز بالا و ثبات خوب دیگر ویژگی‌های پهپاد inspire است. این پهپاد می‌تواند در ارتفاع‌ها و فواصل بلند پرواز کند. همچنین این دستگاه می‌تواند بدون لرزش تصاویر را به ثبت برساند.

پهپاد inspire سیستم‌های هوشمندی از جمله قابلیت برنامه ریزی مسیر پرواز، حالت‌های خودکار و حسگرهای جهت یابی دارد. این‌ها به کاربر امکان می‌دهند تا پرواز دقیق و ایمن انجام شود. این پهپاد با نرم افزارهای پیشرفته‌ای به همراه است و امکانات بسیار گسترده‌ای را به کاربر می‌دهد. این نرم افزارها اپلیکیشن‌های موبایل و نرم افزارهای کامپیوتری هستند و قابلیت‌های برنامه ریزی مسیر پرواز، کنترل دوربین، ضبط و ویرایش ویدیوها و تصاویر، اندازه‌گیری‌های جغرافیایی و ایجاد نقشه‌های دقیق را دارد.

آشنایی با انواع پهپاد نقشه برداری

آشنایی با انواع پهپادهای نقشه برداری: پهپاد DJI Mavic 2 Pro

یکی دیگر از انواع پهپادهای نقشه برداری، پهپاد DJI Mavic 2 Pro است. این پهپاد در نقشه برداری بسیار محبوب می‎باشد. ویژگی‌های این پهپاد شامل موارد زیر است:

  • کیفیت تصویر: این پهپاد دوربین با حسگر 1 اینچی دارد. بنابراین تصاویری با رزولوشن 20 مگاپیکسلی و فیلم‌های 4K با سرعت 20 فریم بر ثانیه را می‌تواند ضبط کند. کیفیت تصاویر بالا بوده و امکانات دوربینی این پهپاد بسیار پیشرفته است که ابزاری دقیق برای نقشه برداری محسوب می‌شود.
  • پروفایل رنگی Dlog-M: این دستگاه تصاویر را با پروفایل رنگی Dlog-M ضبط می‌کند. حتی می‌توان رنگ‌بندی را به صورت دقیق‌تر تنظیم کرد و پردازش تصویر را انجام داد.
  • تکنولوژی Hyperlappse: با این پهپاد می‌توانید Hyperlapse را با کیفیت بالا بسازید. با این ویژگی، نقشه برداران می‌توانند تصاویر با سرعت زیاد و بازه زمانی طولانی را انجام دهند.
  • سنسورهای جانبی: این ابزار، سنسورهای جانبی دارد که با استفاده از آن پهپاد می‌تواند موانع را شناسایی کرده و از برخورد با آن جلوگیری کند. این مهم، در محیط‌هایی که پر از ساختمان و موانع هستند بسیار کاربردی است.

طول عمر باتری: پهپاد DJI Mavic 2 Pro باتری با طول عمر بالا دارد. بنابراین این دستگاه امکان پرواز در مدت طولانی را دارد و نیاز به تعویض باتری را کاهش می‌دهد.

پهپاد DJI-Phantom-4-Pro

یکی دیگر از انواع پهپاد نقشه برداری، پهپاد DJI-Phantom-4-Pro است. این پهپاد با سیستم‌های پیشرفته دیگر همچون سنسورهای بینشی و GPS، می‌تواند نقشه برداری و تصویر برداری را از بالا انجام دهد. این دستگاه دوربینی با سنسور 1 اینچی 20 مگاپیکسلی دارد و می‌تواند ویدیوهای 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه را بگیرد.

این پهپاد قابلیت هوشمند از جمله تشخیص و جلوگیری از برخورد با موانع، دنبال کردن اشیا و تشخصی چهره و اشیا به صورت خودکار دارد. با اتصال این دستگاه به کامپیوتر یا موبایل، می‌توانید تصاویر و داده‌های نقشه‌برداری به صورت زنده را انجام دهید. با این ویژگی کاربران می‌توانند به‌صورت دقیق نقشه‌های سه بعدی و مدل‌های دقیق از مناطق مورد نظر خود را ایجاد کنند.

بررسی پهپاد Autel Robotics EVO

پهپاد Autel Robotics EVO یکی دیگر از انواع پهپاد است. این دستگاه قابل حمل و بسیار قدرتمند می‌باشد و با استفاده از آن می‌توانید تصاویر و فیلم‌های هوایی با کیفیت بالا بگیرید. در نقشه برداری با پهپاد باید از سیستم‌‌های پیشرفته از جمله GPS و GLONASS استفاده کرد تا موقعیت یابی دقیق انجام شود. همچنین از تکنولوژی‌هایی مانند Beidou، GLONASS و Galileo استفاده باید استفاده کرد. این دستگاه دوربین با کیفیت 4K و 12 مگاپیکسلی دارد و می‌توان با آن تصاویر با وضوح بالا و جزییات دقیق گرفت.  علاوه بر این، این پهپاد سیستم سه محوره دارد که از لرزش دوربین جلوگیری می‌کند. پهپاد EVO قابلیت‌های هوشمند دارد و می‌تواند مواردی همچون پیش بینی حرکت، تشخیص و جلوگیری از برخورد با موانع و حالت‌های مختلف پرواز را انجام دهد. با استفاده از نرم افزار مدیریت و کنترل محخصوص خود، به راحتی این دستگاه پروازهای خود را برنامه ریزی و کنترل می‎کند. به نظر شما یک پهپاد برای نقشه برداران باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟