فعالیت‌هایی در نقشه‌برداری که پیش از ساخت، حین ساخت و بعد از ساخت ساختمان، به منظور ساخت اصولی و نگهداری از آن انجام می‌شود، را نقشه برداری ساختمان می‌گویند. نقشه بردار در این فعالیت کیفیت ساختمان‌هایی همچون ویلایی، آپارتمان، برج و غیره را ارزیابی می‌کند. همچنین او باید وضعیت ساختمان را بررسی کرده و برای بهبود استحکام و بنای ساختمان پیشنهادهایی می‌دهد.

نقشه برداری ساختمان چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد نقشه برداری ساختمان عبارتند از:

  • طراحی ساختمان با استفاده از نقشه‌ای که توسط نقشه بردار ارائه شده، انجام شود. این امر کاملا با سند ملک یا دستور کار شهرداری است. بدین ترتیب زمان و هزینه بر روی اصلاح کار انجام نمی‌شود.
  • با استفاده از این امر می‌توان بروکف در ساخت سازه و از ایجاد اختلاف سطح بین خیابان و سازه را تعیین کرد.
  • با استفاده از نقشه‌برداری ساختمان می‌توان از اشتباه در کدهای ارتفاعی که با مشخص کردن حجم خاک‌برداری و خاک‌ریزی به وجود می‌آید، جلوگیری کرد. بدین ترتیب از زمان استفاده بهینه شده و از هدر رفتن زمان جلوگیری می‌شود.
  • شاقول ستون‌ها اجرا شده و بنای مستحکم‌تر ایجاد می‌شود.
  • با نقشه‌برداری ساختمان معماری سازه از ارتفاع ستون، دیوار برشی و ستون‌ها درست اجرا می‌شود.

انواع عملیات نقشه برداری ساختمان چیست؟

انواع نقشه برداری ساختمان به شرح زیر است:

  • نقشه‌برداری ژئودزی: پیش از احداث ساختمان، از نظر توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی و غیره، زمین باید بررسی شود.
  • نقشه‌برداری تشخیصی: نقشه بردار در حین ساخت، اطلاعات لازم برای ساخت صحیح و مهندسی ساختمان و پیشبرد پروژه را بیان می‌کند.
  • نقشه‌برداری نقص‌ها: قسمت‌های آسیب دیده یا تخریب شده ساختمان توسط نقشه برداری بررسی می‌شود. سپس گزارش از آن تهیه کرده و ارائه می‌دهد. از این گزارش‌ها برای رفع خرابی‌ها استفاده می‌کنید. این مرحله مربوط به بعد از احداث ساختمان می‌باشد.
  • نقشه‌برداری جزییات: این نقشه برداری مربوط به کارهای معماری از جمله محل دقیق درب‌ها، پارکینگ‌ها و غیره است.
  • نقشه‌برداری سنجش از دور: نقشه بردار ساختمان را بررسی می‌کند، بدون اینکه نیازی به حضور فیزیکی باشد.

کاربرد نقشه برداری ساختمان

مراحل نقشه برداری ساختمان چیست؟

نقشه بردار، در نقشه‌برداری ساختمان، اول مطالعات اولیه انجام می‌دهد که به این مرحله پیش از احداث سازه می‌گویند. نقشه برداری طبق دستورات شهرداری زمین را بررسی می‌کند. این بررسی شامل مساحی، حدودی، موقعیت گذرگاه، نقشه UTM و غیره است. بعد از آن، توپوگرافی سطح اولیه زمین بدست می‌آید و طبق آن نقشه تهیه می‌شود. این کار به منظور بدست آوردن حجم عملیات خاکی، مدیریت هزینه‌ها و طرح برنامه زمانی توسط نقشه بردار انجام می‌شود.

مرحله دوم ، مرحله اجرای سازه نام دارد. در این مرحله نقشه بردار اجرای ساخت سازه را باید کنترل کند. برای مثال، پروژه‌هایی مانند اسکلت فلزی و بتنی، کلیه فرآیند ساخت ستون به صورت پیوسته توسط نقشه بردار کنترل می‌شود. مرحله سوم پس از ساخت سازه است. نقشه بردار در این مرحله که نیاز به بازسازی، تعمیرات یا تغییرات در طراحی است، نقش پررنگی خواهد داشت.

در نقشه‌برداری ساختمان چه فناوری‌هایی انجام می‌شود؟

در نقشه برداری ساختمان از تکنولوژی‌های جدیدی استفاده می‌شود. یکی از معروف‌ترین آن‌ها اسکنر سه بعدی است. با استفاده از اسکنر سه بعدی می‌توانید فاصله نقطه از یک جسم فیزیکی اندازه‌گیری کنید. سپس مجموعه داده‌ها را به یک مدل سه بعدی تبدیل می‌کند. یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی که در این زمینه استفاده می‌شود، پهپاد است. این تکنولوژی به نقشه برداران در برداشت‌‎ دیتا به صورت دقیق‌تر در زمان کمتر و بدون تجهیزات سنگین و هزینه کمتر کمک می‌کند.

نوآوری که در این زمینه گسترش یافته است، استفاده از سیستم نقشه برداری موبایلی است. با استفاده از این فناوری می‌توانید در مدت زمان کوتاهی، داده‌هایی با دقت بالا ارائه دهید. از این تکنولوژی می‌توانید در فضای داخلی، فضای باز و زیرزمین‌ها استفاده کنید. در آینده این فناوری به مهندسان نقشه بردار کمک می‌کند تا در زمان کوتاهی ماکت‌های دیجیتالی داشته باشند.

تعرفه

هرساله توسط سازمان نقشه برداری کشور، تعرفه نقشه برداری ساختمان تعیین می‌شود. سپس توسط سازمان مدیریت برنامه ریزی و بودجه کشور تایید و مصوب خواهد شد. در این قیمت‌گذاری، خدمات ساختمانی از جمله متراژ و مساحت زمین مسکونی و زراعی و غیره ذکر نمی‌شود. چرا که به پارامترهای متنوعی از جمله حجم کار بستگی دارد. هنگام انجام نقشه برداری ساختمان باید به پارامترهایی از جمله ابزارهای نقشه برداری و موقعیت زمین توجه کرد. اگر موقعیت زمین سخت‌تر باشد و ابزارهای مورد نیاز دقت بالاتری داشته باشند، هزینه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. یکی دیگر از عوامل مهم در نقشه برداری ساختمان که بر روی هزینه تاثیر می‌گذارد، مقیاس نقشه مورد نیاز منطقه است.