یکی از بخش­ های مهم زندگی نقشه برداری زمینی است. اگر زمینی دارید پیش از هر اقدامی نظیر ساخت و ساز، خرید و فروش باید نقشه برداری انجام دهید. بنابراین این مهم است که اطلاعاتی درباره نقشه برداری داشته باشید. اکثر افراد درباره نقشه برداری آگاهی بسیاری نداشته و به آن فکر نمی­کنند. زمانی­که به فکر داشتن ملک خود هستید، باید دانش لازم درباره نقشه برداری را بدست آورید. نقشه برداری در تحقیقات جغرافیایی اهمیت و دلایل بسیاری داشته و می تواند به ما در زمینه­ های جمع آوری دقیق داده ها، تهیه نقشه توپوگرافی،  مکان یابی، مدل سازی، تحلیل مکانی و مدیریت منابع کمک کند. در ادامه درباره کاربردها، فناوری های مرتبط، مزایا و مشکلات نقشه برداری زمینی صحبت می کنیم.

نقشه برداری چیست؟

به علم تهیه نقشه و اندازه گیری مناطق خاصی از محیط اطراف به کمک ریاضیات و تجهیزات و فناوری پیشرفته، نقشه برداری می­ گویند. بنابراین با توجه به توضیحی که درباره علم نقشه برداری دادیم، می توان به این نتیجه رسید که این کار به دانش و مهارت بالایی احتیاج دارد. کسانی که در این زمینه کار می­ کنند، افراد حرفه ای بوده و مجوز دارند. آن­ ها در بخش هایی که به فناوری مربوط می شود، ماهر هستند. نقشه برداران باید پیوسته در حال آموزش باشند و در حین آموزش باید سختی ها را تحمل کنند. در نتیجه آن ها باید با پیشرفت تکنولوژی نیز پیشرفت کرده و رو به جلو حرکت کنند. برخی از ابزارها و تکنولوژی هایی که نقشه برداران از آن استفاده می کنند شامل GPS، تکنولوژی سنجش از دور، لیزر اسکن و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) است.

کاربردهای نقشه برداری زمینی

نقشه برداری زمینی در موارد بسیاری از جمله مهندسی عمران، ساختمان سازی، معدن، کشاورزی و محیط زیست کاربرد دارد. در ادامه توضیح مختصری درباره هریک از آن ها می دهیم.

کاربرد نقشه برداری در مهندسی عمران

در ابتدای مراحل برنامه ریزی پروژه های ساختمانی کاربرد نقشه برداری مهندسی عمران شروع می شود. نقشه برداران پیش از شروع ساخت و ساز، موقعیت ها و محاسبات دقیق درباره محل احداث اندازه گیری­ ها به منظور دقت بیشتر در مختصات مختلف جغرافیایی را انجام می دهند.

کاربرد نقشه برداری در ساختمان سازی

هنگامی قصد دارید ساختمان سازی را شروع کنید، نقشه برداری زمینی در پیش از احداث، حین احداث و پس از احداث ساختمان سازی کاربرد دارد. نقشه برداران در تمامی مراحل پروژه ساخت و ساز به ثبت بصری پروژه، جمع آوری و بایگانی اطلاعات مربوطه می پردازند.

کاربرد نقشه برداری در معدن

از جمله مواردی که در نقشه برداری زمینی معدن انجام می­ شود می توان به استخراج و اکتشاف معادن برای ایجاد تونل راهسازی و مسیرهای انتقال آب اشاره کرد. برای کنترل و هدایت معادن به منظور حل مشکلات مختلف در مراحل اکتشاف، آماده سازی، بهره برداری و استخراج به یک نقشه کامل نیاز است که توسط نقشه برداراد انجام می شود.

کاربرد نقشه برداری در کشاورزی

برای تعیین مساحت و مختصات دقیق زمین های کشاورزی، کاهش حداکثری تفاوت های اراضی، پلاک بندی زمین و صدور اسناد کاربری نقشه برداری زمینی انجام می شود.

پروژه نقشه برداری زمینی

کاربرد نقشه برداری در محیط زیست

به منظور برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل داده های مرتبط با محیط زیست، نقشه برداری دارای اهمیت بالایی است. نقشه برداری برای تعیین پارامترهای مختلف محیط، تجزیه و تحلیل تاثیرات از جمله شیب تند دامنه ها و پوشش گیاهی کاربرد دارد.

کاربرد نقشه برداری در راهسازی و شهر سازی

با نقشه برداری زمینی در راهسازی و شهرسازی می توان وقعیت و محاسبات دقیق قبل و بعد از پروژه را انجام داد. یکی از کاربردهای نقشه برداری در این زمینه کاداستر برای تهیه نقشه های ثبتی است. این کاربرد برای تعیین اراضی، تقسیم اراضی، وصول مالیات سالیانه، تعیین حدود شهرداری و سایر اماکن انجام می شود.

فناوری های مرتبط با نقشه برداری زمینی

از آنجا که نقشه برداری قرن ها وجود داشته، تجهیزات و فناوری هایی که نقشه برداران از آن استفاده می کنند، در طول زمان تغییر کرده است. اما اصول اساسی اندازه گیری و نقشه برداری از دیرباز تا کنون بدون تغییر می باشد. زمانی که یک تکنولوژی جدیدی پیدا می شود، یک نوع نقشه برداری به وجود خواهد آمد.

با پیشرفت فناوری جدید، سرعت و دقت نقشه برداران نیز افزایش پیدا کرده و بدین ترتیب کارهای سخت و زمان بر به راحتی انجام شده و به کارهای روزمره و عادی تبدیل می شوند. از جمله تجهیزاتی که برای نقشه برداری استفاده می شود، می توان به GPS، توتال استیشن، تیوپ های لیزه اشاره کرد. حتی در چند سال گذشته شاهد آشنایی نقشه برداران با تکنولوژی های اسکنر سه بعدی بودیم.

جدیدترین فناوری هایی که در نقشه برداری زمینی استفاده می شود، اسکنرهاو لیزرها هستند. با استفاده از این تکنولوژی ها دیگر نیازی به منشور برای بازگرداندن موج ارسالی نخواهند بود. زمانی که این قابلیت به نقشه برداری اضافه شود، اندازه گیری و ثبت مختصات در مناطقی که دسترسی راحتی به آن ها نیست، ساده تر و سریع تر انجام می شود.

حتی یک سیستمی تولید شده که می تواند اسکن را به صورت منظم برای کلیه نقاطی که در میدان دید دستگاه قرار دارد، انجام داده و نقاط مختصات را تولید کند. خروجی دستگاه های اسکنر لیزر سه بعدی مانند ابر نقطه ای بوده و از تمامی سطوح خارجی محیط پیرامون خود تهیه می شود.

مزایای استفاده از نقشه برداری زمینی

به طور کلی، یکی از شاخه های مهم در بسیاری از امور، برداشتن قدم های مطمئن و پیش بینی های درست، نقشه برداری زمینی است. به طوری که، در توسعه زمین نقشه برداران نقش مهم و اساسی دارند. آن ها مراحی از برنامه ریزی و طراحی تقسیمات اراضی تا ساخت نهایی جاده ها، تاسیسات و محوطه سازی را انجام می دهند.

نقشه برداری می تواند به شما در خرید زمین و ساخت و ساز کمک کند. برای مثال، چنانچه قصد خرید زمینی را داشته باشید، نقشه بردار می تواند به شما کمک کند تا زمین خوب را از زمین بد تشخیص دهید. حتی می توانند اطلاعاتی درباره سیل خیز بودن و صحت مساحت عنوا شده را بررسی کنند. مهم ترین مزایای نقشه برداری عبارتند از:

  • آماده سازی جهت ساخت و ساز
  • اطمینان از مرزبندی دقیق
  • تعیین ارزش
  • درک توپوگرافی منطقه
  • قطعه بندی منطقه
  • کمک به ساخت و ساز

کاربرد نقشه برداری زمینی

مشکلات نقشه برداری

در نقشه برداری زمینی، مشکلاتی ممکن است پیش آید که می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلی زیر تقسیم کرد: فنی یا فناوری و محتوا یا داده‌ها. در زیر به برخی از این مشکلات اشاره می‌کنیم

 مشکلات فنی یا فناوری

مشکلاتی فنی یا فناوری عبارتند از:

  • دقت: ممکن است در فرایند نقشه برداری زمینی، دقت برخی از ابزارها و تکنیک‌ها محدودیت داشته باشد. این موضوع می‌تواند در دقت نهایی نقشه‌های برداری زمینی تأثیرگذار باشد.
  • زمان و هزینه: نقشه برداری زمینی به طور کلی زمان‌بر و هزینه‌بر است. تجهیزات پیشرفته و تکنولوژی‌های مورد نیاز می‌توانند هزینه‌های بالا و محدودیت‌های زمانی را ایجاد کنند.
  • تراکم و پیچیدگی منطقه: در برخی مناطق با تراکم بالا و یا پیچیدگی زیاد، نقشه برداری زمینی ممکن است دشوار باشد. این مشکل می‌تواند به دلیل محدودیت دسترسی و مشکلات فنی در تهیه نقشه‌ها ایجاد شود.

مشکلات محتوا یا داده‌ها

مشکلات محتوا یا داده ها عبارتند از:

  • کیفیت داده‌ها: کیفیت داده‌های استفاده شده در نقشه برداری زمینی بسیار مهم است. نویز، خطاها و ناهمگونی در داده‌ها ممکن است دقت و قابلیت اعتماد نقشه را کاهش دهد.
  • موضوعات قانونی و اجتماعی: در برخی مناطق، مشکلات قانونی و اجتماعی ممکن است بر نقشه برداری زمینی تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، دسترسی به مناطق حساس امنیتی یا محدودیت‌های مربوط به حریم شخصی می‌تواند موانعی را بر سر راه نقشه برداری قرار دهد.
  • نیازمندی‌های متغیر: نیازمندی‌های مربوط به نقشه برداری زمینی ممکن است در طول زمان تغییر کنند. به عنوان مثال، برای پروژه‌های ساخت و ساز و توسعه شهری، نیازمندی‌های جدیدی ممکن است بعداً بروز پیدا کنند که نیاز به تغییر و به‌روزرسانی نقشه‌ها را ایجاب کند.

در کل، این امر با مشکلات و چالش‌هایی روبرو است که نیازمند استفاده از تجهیزات و روش‌های مناسب، مدیریت دقیق و کیفیت بالا در جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها می‌باشد. در کل با وجود اینکه نقشه برداری زمینی کار میدانی و دشواری بوده اما یکی از علومی است که کابردهای فراوانی دارد. برای سفارش می توانید با مپ انجینیر گروپ تماس بگیرید.